Zoeken in deze blog

Translate

vrijdag 2 maart 2012

De geschiedenis van de racehelm (6): de jaren negentig (5)

Vanaf de jaren negentig verandert de racehelm in toenemende mate qua vorm en uiterlijk. Sommige coureurs houden in de basis nog wel vast aan de kleuren van hun land als onderdeel van de helm, maar die wordt meer en meer het verlengstuk van de sponsor - tot aan het vizier toe. Eigen privé-sponsors moeten daarbij vaak ook plaats maken voor de hoofdsponsor van het team.

Senna

De helm van Senna bleef iconisch, wellicht meer nog vanwege zijn dood in 1994. Tijdens de GP van Imola verloor hij de macht over het stuur en boorde zijn Williams zich met hoge snelheid in de muur van de Tamburello bocht. Een stukje van de wielophanging drong zich daarbij door de bovenkant van zijn helm heen: Senna overlijdt wegens hersenletsel.


Unieke actiehelm

Ter gelegenheid van de Grand Prix van Portugal in 1995 droeg de Oostenrijker Gerhard Berger een bijzondere helm met allerlei miniatuur-vlaggetjes van landen. De helm was het resultaat van een prijsvraag. Achter op de helm stond de tekst 'No War in the World'.




Bij mijn weten is dit de eerste keer dat een coureur een helm droeg met een apart design louter voor één race. Carlos Reutemann droeg, als Argentijn, gedurende het seizoen 1978 speciale reclame voor het WK voetbal op diens helm.


De tweede keer dat iets dergelijks gebeurde was waarschijnlijk in 1996 bij de GP van Duitsland met Heinz Harald Frentzen. Deze helm was het resultaat van een prijsvraag van een krant ter promotie van het dragen van valhelmen voor kinderen op de fiets. Sindsdien komen dergelijke actiehelms ten behoeve van een goed doel wel vaker voor.


Niki Lauda

Na zijn comeback in de F1 in 1982 droeg Niki Lauda een geheel andere helm dan in de periode daarvoor: een witte helm met een gestyleerde rode letter L (of eigenlijk twee stuks). In volgende jaren zou hij het kleurenschema omkeren naar wit op rood i.p.v. rood op wit. Het gebruikte logo was dat van zijn eigen luchtvaartmaatschappij Lauda Air, dat hij in 1979 had opgericht.


Gerhard Berger

Gerhard Berger was een van de eerste coureurs die zijn helm regelmatig zou aanpassen gedurende zijn carrière. In zijn Benetton-tijd (1986) reed hij met een bontgekleurde helm, ongetwijfeld in tune met de wensen van de sponsor ('United colours of Benetton'). Dit Italiaanse modeconcern stond bekend om zijn soms spraakmakende campagnes (bv. over aids).


Bij zijn debuut in de F1 in 1984 droeg Berger aanvankelijk een tweekleurige blauwe helm.


Het volgende jaar was het design gebaseerd op de vlag van zijn land (Oostenrijk) tegen een zwarte achtergrond. Ook aan het begin van het raceseizoen in 1986 droeg hij bij Benetton nog deze helm. Vanaf 1996 zou hij de kleuren van de vlag roteren: van verticaal naar horizontaal.


Sponsorbelangen

David Coulthard onthulde vorig jaar dat hij eens een aanbieding kreeg van 1 miljoen dollar van zijn werkgever McLaren om het design van zijn helm te veranderen en aan te passen aan de sponsorkleuren. Sponsorbelangen werden vanaf de jaren tachtig steeds groter in de F1 wegens de wereldwijde promotie van de sport door opperbaas Bernie Ecclestone.
Er verschenen derhalve ook steeds meer sponsors op de helm onder meer op het vizier (aan de bovenrand), maar vooral ook op de boven-en achterkant van de helm - daar waar vroeger vooral het vooraangezicht kenmerkend was geweest voor een coureur. De introductie van tv-camera's op de valbeugel, waardoor men als het ware van boven neerkijkt op de racewagens, creëerde in dat opzicht nieuwe mogelijkheden.
De kleurenschema's van de helm werden vanaf de jaren negentig ook steeds meer aangepast aan dat van het team, waarbij de helm steeds meer de kleuren van het team vertegenwoordig en minder dat van de rijder.

David Coulthard

Gelukkig hield Coulthard vast aan zijn eigen design op basis van de Schotse vlag (de Saltire) met de gekruiste witte banen tegen een blauwe achtergrond, een van de laatste klassieke designs qua racehelmen. In zijn laatste jaren bij het team van Red Bull zou de helm wel donkerder worden van kleur, meer in lijn met de hoofdsponsor. Met een geleende helm van Michael Schumacher reed Coulthard in 1996 overigens de GP van Monaco.


Tijdens de training voor de GP van Hongarije in 2004 rijdt Coulthard eenmalig met een helm die nog meer het Schotse karakter moet uitstralen met een leeuw aan de ene kant en de tartan van de familie aan de andere kant.


Ook zijn landgenoot (en neef) Dario Franchitti gebruikt dit vlagpatroon. Het is daarmee tegelijk ook een van de laatste helmen die zou worden nagebootst.


Gerelateerde blogs
De geschiedenis van de racehelm (5): de jaren tachtig

Geen opmerkingen: