Kan een bijna honderd jaar geleden gezonken schip nog nieuws opleveren? Bovenstaand alvast een van mijn favoriete foto's aller tijden: een krantenjongen (let op zijn veels te grote schoenen) met het nieuws van de dag, en wat voor sensationeel nieuws: de ondergang van een onzinkbaar geacht schip!
Herdenkingscruise
De aanstaande herdenking 1912-2012 werpt alvast haar schaduw vooruit. Recent werd breder bekend dat nabestaanden van overlevenden de tocht van Southampton naar New York willen overdoen in 2012, zij het zonder de feitelijke zinking door op een ijsberg te varen midden in de Atlantische Oceaan (hoewel de kans daarop vanwege global warming waarschijnlijk eerder groter dan kleiner is geworden).
De reis met het cruiseschip Balmoral zal zoveel mogelijk in het teken staan van toen, met bijvoorbeeld ook de originele menu's. Op 15 april 2012 zal ter hoogte van het wrak een herdenkingsdienst worden gehouden. Verder zullen er allerlei lezingen door deskundigen worden gehouden. Boek nu voor deze exclusieve reis!
http://www.titanicmemorialcruise.co.uk/
Documenten
De Titanic is natuurlijk ook een favoriet onderwerp voor archieven om zich mee te profileren, zoals uiteraard in de Verenigde Staten en Engeland is gebeurd, respectievelijk vertrek-en (beoogd) aankomstpunt.
Van alle passagierslijsten van schepen die inmiddels overal ter wereld gepubliceerd zijn, is dit waarschijnlijk wel de bekendste. Er is wel eens berekend dat de rijken aan boord gezamenlijk 110 miljoen dollar waard waren: de Titanic werd dan ook wel 'Millionaire's Special' genaamd. Bekijk de lijst:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Titanic_passengers
Drie Nederlanders aan boord
Op de lijst komt slechts één Nederlander voor - jonkheer Johan George Reuchlin - hoewel er in totaal drie Nederlanders (inclusief twee bemanningsleden, Hennie Bolhuis en Wessel van der Brugge) aan boord waren. Lees meer over hen.
Het programma Andere Tijden besteedde i.v.m. de herdenking ook aandacht aan de Nederlandse slachtoffers, wier lichamen nooit zijn gevonden; bekijk deze aflevering.
Mysteries
De Titanic is typisch ook zo'n onderwerp waar mensen decennialang geheel kunnen opgaan in het opdiepen van - soms nutteloze - maar altijd weer leuke feitjes en waarbij één iemand alleen al gerust vijf boeken over hetzelfde onderwerp kan schrijven.
http://www.encyclopedia-titanica.org/
Heel wat mensen proberen op zolderkamertjes de feiten achter dit soort 'mysteries' te achterhalen. Ook is er ruimte voor de zogeheten conspiracy-theorists (zo zou de ondergang een grote verzekeringszwendel kunnen zijn geweest). Dit soort, vaak zelfbenoemde experts houden zich bijvoorbeeld diepgaand bezig met de kwestie op wat voor type ijsberg de Titanic nou eigenlijk stuitte. Er zijn dan ook foto's van diverse ijsbergen die de veroorzaker zouden kunnen zijn geweest in omloop. Lees de nieuwste ijsberg-theorie:
http://www.rmwexplorations.com/theories.htm
De laatste overlevende, Milvinia Dean, overleed op 31 mei 2009. Een andere vrouw, Violet Jessop, presteerde het om zowel de ramp met de Titanic (stewardess) als de ramp met het zusterschip Britannic (verpleegster) in 1916 te overleven. Wonderbaarlijk genoeg was zij ook aan boord als stewardess toen het eerste zusterschip, de Olympic, een aanvaring had in 1911. Zij overleed in 1971. In haar memoires (The Memoirs of Violet Jessop) schreef zij o.a. over de onaangename behandeling door rijke mensen aan boord.
Wrak en artefacten
Het tweede bericht dat de Titanic onlangs weer in het nieuws bracht betreft de firma RMS Titanic Inc. Sinds 1994 hebben zij de exclusieve rechten om naar het scheepswrak te duiken en voorwerpen naar boven te halen. Deze zijn sindsdien volgens een uitgekiende strategie wereldwijd tentoongesteld.
Tot voor kort stond echter niet vast aan wie al die objecten precies toebehoorden; het consortium had daarom slechts het voorlopige recht van bruikleen. Wie de rechten bezit op scheepswrakken licht juridisch gezien altijd uiterst gecompliceerd. Het wrak van de Titanic kwam pas in 1985 op spectaculaire wijze aan het licht toen de exacte locatie werd gevonden door Robert Ballard. Sindsdien is de conditie ervan echter snel achteruit gegaan mede wegens verregaande corrosie.
Een Amerikaanse rechter heeft onlangs bepaald dat de firma nu een schadevergoeding van 110 miljoen dollar tegemoet kan zien vanwege al het verrichte werk. Hoe dit bedrag precies betaald moet worden, is nog niet duidelijk. Daarmee lijkt de weg open om in elk geval sommige van de meer dan 5.500 voorwerpen te gaan verkopen. Volgens critici was dit waarschijnlijk altijd al de bedoeling.
Lees inmiddels ook de succesrijke vervolgen!
- Berichten uit het diepe: RMS Titanic (2)- Berichten uit het diepe: RMS Titanic (3) / Titanic 1912-2012
- De ramp met de Titanic (1): bouw van het schip
- De ramp met de Titanic (2): de uitrusting
- De ramp met de Titanic (3): het interieur van Mutters
- De ramp met de Titanic (4): eten aan boord
2 opmerkingen:
Die Violet Jessup heeft wel een pech gehad, zeg! Dat zeelieden haar nog mee aan boord durfden te nemen, die zijn over het algemeen toch zo bijgelovig?
Iets anders: gisteren heb ik eindelijk iets over de wereldwandelaars uit het Rijksopvoedings gesticht te Leiden geblogd, zie http://archiefonline.blogspot.com/2010/09/wereldwandelaar-toen-en-nu.html
Ik verwijs daarin ook naar jouw blog hier.
hartelijke groet,
Albert
En deze link kreeg ik via oud-collega Yvette:
http://www.thehistoryblog.com/archives/7655
Een reactie posten