Zoeken in deze blog

Translate

maandag 15 maart 2010

De start


Al lang overwegen, maar vandaag pas begonnen door een andere stimulans: de cursus 23archiefdingen.nl. De opmaak van de site hoop ik in de komende weken verder op te leuken.

De hoofdbedoeling is om nieuws en berichtgeving over (Ned.) geschiedenis van enige context te voorzien in een soort van column. Omdat ik zowel historicus ben, als archivaris (in opleiding) hoop ik meer licht te kunnen werpen op beide kanten van het geschiedverhaal.
Natuurlijk zal in de thematiek een keuze worden gemaakt; tegelijkertijd zal het zeker niet alleen over eigen interesses gaan (zo heb ik over het algemeen weinig op met WO II, een van de onderwerpen van vandaag). En natuurlijk zo af en toe ook iets persoonlijks.

Eerst even terug naar het weekend en deel 2 van De troon, een kostuumdrama over de Oranjes. Na de ietwat lachwekkende beelden van het schapehoeden in deel 1 tijdens de jaren van ballingschap, nu de restauratie. Irritant vind ik vooral het weinig 19e-eeuwse taalgebruik (bv. "Laat maar liggen, jongens", tegen enkele lakeien) en het ontbreken van andere eigentijdse etiquette. Voor het feit dat de serie met een beperkt budget is gemaakt, vind ik de aankleding behoorlijk geslaagd. De voice-over daarentegen die het verhaal, waar met erg grote stappen doorheen wordt gegaan, aan elkaar moet verbinden is storend.

In het 8-uur journaal van vanavond een reportage over de 10-jaarlijkse census in de V.S.: hoe staat het eigenlijk in NL hiermee? Het CBS houdt alles nauwkeurig bij sinds de oprichting in 1899 (over de geschiedenis van het CBS staat overigens een merkwaardig filmpje op hun site:
Doen wij daarom soms niet meer aan volkstellingen? Jammer, want in bv. Engeland zijn de volkstellingen van de 19e eeuw een grote hit op historische en genealogische websites. Waarom niet ook bij ons meer ruchtbaarheid geven aan dit fenomeen?

Dat het verleden soms letterlijk voor het oprapen ligt, blijkt vandaag ook uit opmerkelijk nieuws uit Soest waar een wandelaar een bom uit WOII heeft gevonden op braakliggend terrein. Heeft die bom daar daadwerkelijk ruim 60 jaar in de openbare ruimte gelegen? Of is ie recent opgegraven? Of soms illegaal gedumpt door een landbouwer?
De nieuwsberichten laten dit aspect merkwaardig genoeg geheel achterwege, op zijn minst een gebrekkige vorm van nieuwgaring zou ik zeggen zonder welke dit - toch al korte - berichtje eigenlijk niet te begrijpen valt. Is NL deels dan toch nog het lege land van de 19e eeuw?

1 opmerking:

Jaap zei

Ik neem toch op zijn minst aan dat die bom er niet zo bij lag als op het plaatje :D